Graceland = bassland

30 maj 2019 Mikael Barani
Graceland = bassland

Det var inte lätt att heta Paul Simon under den första delen av 80-talet. Hans senaste soloskiva ”Hearts and Bones” hade snabbt fallit i glömska efter att den släpptes 1983, och Paul Simon gick in i en depression. Att leva på gamla meriter från Simon & Garfunkel var med andra ord inte någon tröst.

Men så fick han en dag ett kassettband, rent utav en bootleg, på musik från de sydafrikanska township-områdena. Musiken han hörde vilket gjorde honom djupt fascinerad. Till slut reste han till Johannesburg där han under två veckors tid spelade tillsammans med lokala musiker.
Inspelningarna gav honom ny energi och resulterade i en date med studion i New York. Skivan som började ta form var mästerverket ”Graceland”, och Paul Simon flög bland annat in musiker från Sydafrika till inspelningarna i New York för att få rätt känsla på inspelningen.

En av dessa musiker är basisten Bakithi Kumalo vars fantastiska spel på en bandlös bas är en stor del av känslan på ”Graceland”.
Här kommer därför tre utvalda låtar från just ”Graceland” där Kumalos högst individuella spelstil är en bärande del av låten. Den bandlösa basen är ett lite udda instrument, men om du blir sugen så kan garanterat personalen på DanGuitar lotsa dig i rätt riktning. 

”You Can Call Me Al”
Det vore konstigt att börja en sådan här lista utan att lägga denna enorma klassiker först. Kanske ser du musikvideon framför dig, där Paul Simon och Chevy Chase sprallar loss? Eller så tänker du på blåssektionen i refrängen.
Men lyssna igen och lyssna då på basen. Hurdess komplicerade rytmik får ”You Can Call Me Al” att låta så enkel och rakt på sak. 

”Diamonds of the Soles of Her Shoes”
Den nästan sakrala känslan i detta spår har en liten motvikt i Kumalos slappa (som i den speltekniska stilen ”slapping”) spel. Det nästan kittlar i huvudet av glädje när han vandrar iväg längs basens hals.

”I Know What I Know”
Det ligger nästan något ska-punkigt över basgången i denna annars rätt sydafrikanskt rytmiska låten. Kvinnokören i bakgrunden är mer som ett mjukt slagverk, vilket funkar väldigt fint med basen.

Fler nyheter