En trygghet för den som behöver det
personlig assistent

En trygghet för den som behöver det

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

En trafikolycka som innebär att individen blir rullstolsburen för resten av livet. En medfödd ryggmärgsskada som gör att individen aldrig kommer kunna lära sig att gå. Det är inget vi tycker om att tänka på, men faktum är att vi alla kan råka ut för sjukdomar eller olyckor som leder till bestående men. Vid vilken förlossning som helst kan barnet födas med funktionsvariationer av olika slag. Det är svårt att förutspå vem som råkar ut för detta eller när det kommer att ske. En person som är under 65 år samt har en varaktig och omfattande funktionsnedsättning kan ha rätt till personlig assistans – en trygghet för den som behöver det.

 

Den personliga assistentens funktion

Personlig assistans ska öka möjligheterna för den funktionsnedsatta individen att kunna leva ett så självständigt liv som möjligt. En personlig assistent ska hjälpa till att tillgodose de grundläggande behov som individen har. Detta innebär att den personliga assistenten lever väldigt nära inpå individen. På grund av detta så är det viktigt att individen har ett stort inflytande över vem som blir dennes personliga assistent.

 

Vad är viktigt för dig?

Du som kund ska inte bli ifrågasatt när du vill att personalen sätter dig i centrum; det ska vara en självklarhet för alla assistansbolag och personliga assistenter. Furuboda assistans erbjuder bland annat personlig assistans i Skåne enligt denna riktlinje. Det du önskar hjälp med kan variera, men assistenten ska alltid ha ditt bästa i fokus. Förutom just din assistent så spelar även bolaget roll. Ett assistansbolag som ser till både kundens och den anställdes bästa behåller dem båda länge. En minimal personalomsättning hos bolaget innebär att du som kund kan känna dig trygg. Du riskerar då inte att behöva byta assistent för ofta, vilket tyvärr kan bli konsekvensen av ett assistansbolag som enbart ser till kundens bästa och inte den anställdes. Därför är det viktigt att se assistansbolagen både ur kundens och de anställdas perspektiv.